by NHI Cemerlang on Tuesday, 01 June 2010 at 10:36
Anda perlu membuat permohonan untuk membina struktur binaan tersebut di dalam kawasan rumah.

Binaan terbahagi kpd 2 kategori iaitu;
1. Struktur binaan sementara
2. Struktur binaan kekal

1. Jenis tambahan Struktur binaan sementara:
Contoh tambahan binaan sementara adalah seperti awning, polycarbonate roof untuk tambahan porch, teres dan gazebo yang diperbuat daripada struktur besi atau kayu yang diletakkan di bahagian lapang kawasan rumah . Binaan ini dikategorikan sebagai binaan sementara kerana ia mudah dipasang & dibuka semula serta mudah ditukarganti apabila keadaannya menjadi lapuk atau rosak disebabkan hujan dan panas.

2. Jenis tambahan Struktur binaan kekal:
Contoh binaan ini ialah seperti gazebo atau pagola yang dibuat dari binaan kayu atau campuran batu-bata dan kedudukannya kekal dalam kawasan rumah. Kedudukannya tidak mudahalih, tetapi bahan2 binaannya seperti atap, kayu atau bumbung boleh ditukarganti.

Bagaimana untuk memohon kelulusan dari pihak majlis untuk membuat tambahan/binaan di atas?
Jawapan yang saya berikan dibawah adalah merujuk kepada pihak Majlis Bandaraya Shah Alam.

a. Permohonan untuk tambahan Struktur binaan sementara ;
- dapatkan borang permit bangunan sementara dari pihak MBSA, tingkat 8 kaunter 1
- isi borang dan sediakan dokumen yang disenaraikan mengikut borang seperti salinan i/c, dokumen hakmilik rumah/S&P, cukai pintu, salinan CF
- sediakan surat resmi permohonan membina bangunan sementara
- sediakan anggaran bayaran proses permit bangunan sementara seperti yang dicatitkan dalam borang permohonan
- sediakan lukisan pelan bangunan sementara
- pelan siap & dikemukakan ke MBSA bersama dokumen yang berkaitan & lulus dalam tempoh 14 hari bekerja
- semua hal di atas boleh diuruskan oleh perunding yang dilantik oleh anda.

b. Permohonan untuk tambahan Struktur binaan kekal ;
- dapatkan borang tambahan/pindaan rumah dari pihak MBSA, tingkat 8 kaunter 1
- isi borang dan sediakan dokumen yang disenaraikan mengikut borang seperti salinan i/c, dokumen hakmilik rumah/S&P, cukai pintu, salinan CF, gambar rumah
- sediakan surat resmi permohonan membina tambahan bangunan kekal
- sediakan anggaran bayaran proses/cagaran/sewa tong roro seperti yang dicatitkan dalam borang permohonan
- sediakan lukisan pelan tambahan pindaan
- pelan siap & dikemukakan ke MBSA bersama dokumen yang berkaitan & lulus dalam tempoh 1 hari bekerja jika tiada masalah.
- semua hal di perlu diuruskan oleh perunding yang dilantik oleh anda dan prosedur ini sama seperti memohon tambahan ubahsuai rumah yang biasa.

NOTA PENTING
Bayaran permit untuk bangunan sementara adalah sah untuk 6 bulan atau setahun sahaja dan perlu diperbaharui setiap tahun.

Tapi jika anda mohon untuk membuat binaan kekal, bayaran proses/permit dibayar sekali sahaja untuk selama-lamanya. Cadangan saya ialah, lebih baik anda memohon kelulusan binaan sementara sebagai struktur bangunan kekal untuk mengelak daripada kerumitan memperbaharui permit setiap tahun.

0 komen:

Post a Comment

top
Apple iPhone - Cell Mobile Phone